Nog 291 dagen tot Glasrijk 2018

Deelnemers

STEDELIJKE ACADEMIE BERCHEM 01

STEDELIJKE ACADEMIE BERCHEM 01

De Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten in Berchem (BE) presenteert Reflectie (Spiegeling), een cross-over project tussen de afdelingen Keramiek en Glaskunst van de academie.
Zo’n 100 studenten van de twee afdelingen werkten aan dit project binnen een aantal beperkingen: de werken mochten zowel in hoogte als grondvlak een maximum formaat hebben van A5 (21 x 15 cm).
De gerealiseerde werken bestaan uit glas of klei (of een combinatie) waarbij de klei alleen zwarte klei mocht zijn. Het resultaat is een totaalkunstwerk waarin verscheidenheid, schoonheid en reflectie bewondering oproepen.

De Stedelijke Academie Berchem valt onder het DKO, het Deeltijds Kunst Onderwijs in Vlaanderen. Docenten zijn Luc De Bruyne en Christine Vanoppen.

www.stedelijkonderwijs.be/academie-berchem.be »

STEDELIJKE ACADEMIE MERKSEM 02

STEDELIJKE ACADEMIE MERKSEM 02

De Glasafdeling van de Stedelijke Academie in Merksem (BE) is een DKO-opleiding voor vlakglas, officieel Kunstambacht glas in lood.
De nadruk ligt op het aanleren van de technieken (glas in lood, brandschilderen, fusen, slumpen en koude technieken als slijpen, polijsten, verlijmen en zandblazen), maar de inhoudelijke kant van het werk krijgt ook de nodige aandacht. Ook wordt glas gecombineerd met materialen als staal en ijzer.
De deelnemende kunstenaars zijn dit jaar afgestudeerd. Docent is Marleen Lippeveld.

De exposanten zijn Dorine Borneman, Peggy De Kort, Liesanne Den Haan, Gerda Hartjes, Remi Luyten, Wilma Van Oosterhout en Johan Vinck.

www.stedelijkonderwijs.be/academiemerksem/glaskunst-0-0 »

INSTITUUT VOOR KUNST EN AMBACHT (IKA) MECHELEN 03

INSTITUUT VOOR KUNST EN AMBACHT (IKA) MECHELEN 03

De Glasafdeling van het IKA biedt een technisch veelzijdige opleiding waarin zowel hete, warme als koude technieken aan bod komen. De kracht van de opleiding ligt in de individuele benadering, want alle studenten krijgen zowel een technische als een artistieke begeleiding.
Technische bagage is een middel, niet een doel. De lessen behelzen dan ook, naast de praktijk van de glasbewerking, een opleiding in vormgeving en compositie, niet alleen toegespitst op de glaskunst, maar in een brede context van de kunstgeschiedenis.
Het ontdekken en ontwikkelen van de eigen artistieke begaafdheid staat centraal in de opleiding.
Docenten zijn Sandra De Clerck en Jeroen Heerwegh.
De exposanten in het Oude Atelier zijn Sandra De Clerck (1966), Jeroen Heerwegh (1992), Ton van Looijen (1951), Maria Niessen (1956), Ida Scheigrond (1957), Myrian Thomas (1951) en Thérèse Bouwens (1956). Zij tonen hun werk in het Oude Atelier.

www.ikamechelen.be/ateliers/glaskunst/ »

JEROEN HEERWEGH 04

JEROEN HEERWEGH 04

Jeroen is een exposant van het INSTITUUT VOOR KUNST EN AMBACHT (IKA) MECHELEN (zie tekst aldaar)

MARIA NIESSEN 05

MARIA NIESSEN 05

Maria is een exposante van het INSTITUUT VOOR KUNST EN AMBACHT (IKA) MECHELEN (zie tekst aldaar).

THÉRÈSE BOUWENS - VAN HERWAARDEN 06

THÉRÈSE BOUWENS - VAN HERWAARDEN 06

In het werk van Thérèse Bouwens speelt de mens als individu in relatie tot zijn omgeving vaak de hoofdrol.
In de werken voor Tubbergen staat het hart centraal; niet alleen is het een vitaal orgaan maar het is tevens een krachtige metafoor. In iedere taal en cultuur neemt het hart een belangrijke plaats in.
Voor velen herbergt het hart de onsterfelijke ziel of de kern van iemands persoonlijkheid. Opvoeding, dromen, talenten, ervaringen, geluksmomenten en tegenslagen: alles kleurt en vormt het hart.
Zo ook de harten van Thérèse, waarin de scherven bijeen geraapt zijn en de wonden gelikt.
Ieder hart is uniek.

www.theresebouwens.nl »

MARRE GEESINK 07

MARRE GEESINK 07

“In mijn werk zoek ik het evenwicht tussen organisch en niet-organisch materiaal, tussen hard en zacht, tussen edel en niet-edel. Het vinden van het evenwicht is niet altijd vanzelfsprekend. Het is verrassend te beseffen dat er bij ieder contact, iedere stem, iedere blik, elk denken, iedere interactie een spoor achterblijft. Dat gegeven speelt een grote rol in mijn werk.
Het werken met conflicterende en confronterende materialen boeit mij.
Op dit moment werk ik met katoen en heet glas, twee totaal verschillende materialen met hun specifieke eigenschappen en identiteit. Wanneer je ze samenvoegt, bieden ze weerstand. Wanneer je ze scheidt, hebben ze zichtbaar geleden.”
Voeg je ze weer samen, dan vormen ze een eenheid, maar ieder met een eigen afdruk of litteken, zijn eigen kracht en acceptatie. Op deze manier kijk ik naar het leven en dat inspireert me bij het ontwerpen en het maken van mijn werk.”

ANNE NOTEBAERT 08

ANNE NOTEBAERT 08

Het werk van Anne Notebaert is gegroeid vanuit haar fascinatie voor de zee en dan vooral de zintuiglijke ervaring van de zee: de smaak, de kleur, de geur.
Ze is buitengewoon geïnteresseerd in wat er in de zee leeft: zeepokken, kleine onopvallende schoonheden op het strand die voelen met alle zintuigen. Maar ook zeepieren, sponsen, wormen, schelpen, alles wat zich op het strand of direct onder het wateroppervlak bevindt. Het soms minuscuul kleine leven dat meebeweegt met de beweging van het water.
“Ik zoek de eenvoud en het evenwicht van de natuur, de schoonheid van de zee, het alledaagse, wat onopvallend aanwezig is. Mijn glaswerk ruikt naar de zee en reikt naar de hemel.”
Met titels als Zeepoëzie, Zeeparfum, Talking Sea en Glasjutters realiseerde ze series van werken die het ritme van het leven laten zien.

www.annenotebaert.weebly.com »

NATALIYA VLADICHKO 09

NATALIYA VLADICHKO 09

“De soms harde realiteit van kindertijd wil ik uitbeelden in kussens die in glas en wol zijn gemaakt.
Glas verwijst naar hardheid, maar is toch een kwetsbaar materiaal. Kinderen vormen een kwetsbare groep die door bepaalde omstandigheden hard getroffen kan worden. Door gebruik van vilt wil ik geborgenheid en warmte verbeelden, omstandigheden die voor een kind zo belangrijk zijn. Vilt heb ik van merinoswol gemaakt; dat materiaal is zo zacht dat het voor babykleding wordt gebruikt. Het bedje verwijst naar geborgenheid, veiligheid en rust.”

www.glasstudio.weebly.com/workshops.html »

BEVO GLASKUNSTATELIER DIEMEN 10

BEVO GLASKUNSTATELIER DIEMEN 10

BEVO glaskunstatelier is in 1947 in Amsterdam opgericht door W. Bergmans en Willem van Oyen sr.
In 1952 zette Van Oyen het atelier alleen voort, in 1993 nam Willem van Oijen jr. het over.
Rachel Daeng Ngalle kwam in de jaren ‘80 het atelier versterken. Samen runnen ze sindsdien het atelier.
Het specialisme en de kennis op het gebied van diverse zandstraaltechnieken, glas-appliqué, glas-in beton, glas-in lood, het versmelten en buigen van glas, maar vooral het gecombineerd toepassen van technieken heeft BEVO glaskunstatelier tot een uniek atelier gemaakt, dat ook in opdracht voor architecten en designers werkt. Het bedrijf is sinds 2012 gehuisvest in Diemen. Sinds dit jaar werkt Yvon Trossèl in het atelier aan de glasoven.

www.bevoglaskunst.nl »

© Glasrijk 2017