Ons verhaal

GLASRIJK Tubbergen begon ooit als een experiment – een kunstevenement in een Twents dorp als vervanger van de legendarische wegmotorraces.

Inmiddels is het uitgegroeid tot een toonaangevend glaskunstevenement in Noordwest-Europa. Jaar-na-jaar weten glaskunstenaars, bezoekers en vrijwilligers GLASRIJK tot leven te brengen, elk op hun eigen manier.

Door de jaren heen is Tubbergen vier dagen per jaar dé glaskunsthoofdstad van Nederland – en ver daarbuiten. In 2025 vieren wij de 29e editie van GLASRIJK, en verwelkomen we onze 900ste deelnemende kunstenaar.

Een bijzonder hoofdstuk in die geschiedenis wordt gevormd door de wereldberoemde glazenierfamilie Nicolas, die sinds 1898 artistiek verbonden is aan Tubbergen.

Lees ook hieronder het verhaal over het Brugmanraam, gemaakt door Joep Nicolas van Ronckenstein.

De vijfde generatie woont er nog altijd – en de zesde generatie is in 2025 als kunstenaar aanwezig  op GLASRIJK.

GLASRIJK draait om mensen

Er is geen GLASRIJK zonder de mensen die het mede helpen organiseren, dat is altijd zo geweest. Ook in het verleden. Wij kijken even terug samen met Bert Wubbolts, die samen met andere aan de wieg stonden van GLASRIJK. Alweer bijna 30-jaar geleden.

Als je Bert Wubbolts vraagt naar zijn rol bij de oprichting van GLASRIJK Tubbergen, haalt hij zijn schouders op. “Ach, ik heb nooit reclame voor mezelf gemaakt,” zegt hij, met een kop zwarte koffie in de hand. Maar wie even doorpraat met Bert, ontdekt al snel dat hij een onmisbare pionier was. Een man met visie, lef, smaak en een goed gevoel voor timing.

Bert begon in 1973, samen met Ans, een winkel: Warenhuis Jan Mensink, later bekend als La Cuisine. Een winkel waar je alles kon vinden, van speelgoed tot gereedschap. Maar Bert wilde meer. “Ik dacht: dat stomme gereedschap, daar wil ik vanaf. Ik wil iets moois. Iets beters.”

Het begon met keukenmachines, maar groeide uit tot een uniek assortiment design en glaskunst. Hij haalde zijn inspiratie van beurzen in Frankfurt, Milaan en Birmingham. Daar zag hij glaswerk waarvan hij dacht: dát moeten we in Tubbergen laten zien. En dus sprak hij de kunstenaars aan, vaak met niets meer dan een paar folders en een flinke dosis enthousiasme.

“Wil je komen exposeren in Tubbergen?” vroeg hij. “Tubbergen? Wat moet ik daar zoeken?” vroegen de kunstenaars. Dan liet Bert foto’s zien van zijn winkel, de folders van eerdere exposities en vertelde hij over GLASRIJK. En soms zei iemand dan: “Ja, ik kom.”

Zo bouwde Bert aan het netwerk van GLASRIJK. Hij was niet alleen verkoper, maar ook ambassadeur, curator, organisator. Zonder ooit op de voorgrond te willen. Hij koppelde de expositie aan zijn winkelcollectie, maar zonder persoonlijk gewin. “Ik wilde niet dat mensen dachten dat het een feestje van La Cuisine was,” zegt hij. “Daarom stond ik nergens in de folders.”

Zijn smaak? Strak, Scandinavisch, Italiaans. Geen fan van fusing of “toevalstreffers”. Voor Bert is kunst iets dat met vakmanschap en aandacht is gemaakt. Een opdracht, een ontwerp, een uitvoering: dát is kunst.

Hij stond aan de wieg van GLASRIJK, samen met Jan Perik, Jos van Beem, pastoor Van der Zwan, Arie Vreeswijk en Jan Loeters van de Rabobank. “We hadden van alles iemand: iemand van de kerk, iemand van de gemeente, iemand met geld, iemand met verstand van kunst.”

En het werkte. Jarenlang trok GLASRIJK tienduizenden bezoekers. Hotels zaten vol, restaurants draaiden topomzetten. “Zelfs in Ootmarsum zat alles vol,” herinnert Bert zich. Toch werd de gemeentelijke subsidie uiteindelijk stopgezet. “Ze zagen de waarde niet. Niet economisch, niet cultureel.”

Bert gaf niet op. In het twaalfde en dertiende jaar organiseerde hij GLASRIJK bijna alleen. Met hulp van vrijwilligers, maar zonder een voltallig bestuur. “Ik wilde het niveau vasthouden. Geen braderie. Geen patatkramen.”

Zijn nuchtere stijl, zijn ondernemersgeest en zijn liefde voor kwaliteit zijn tot op de dag van vandaag voelbaar binnen GLASRIJK. En hoewel zijn naam niet op de voorgrond prijkt, draagt elke editie van het evenement een beetje van Bert met zich mee.

In de loop der jaren ontstonden ook blijvende herinneringen in het dorp: het glas-in-loodraam in de kerktoren en de glazen ambtsketen van de burgemeester zijn tastbare symbolen van wat GLASRIJK de gemeenschap van Tubbergen heeft willen schenken.

Een bezielende kracht. Een vakman. Een man die Tubbergen mooier wilde maken. En dat is hem gelukt!

Glas-in-loodraam, jubileumgeschenk werknemers Brugman Radiatoren, gered

Op vrijdag 4 juli stond er een artikel in de Tubantia over een glas-in-loodraam dat in oktober bij GLASRIJK een prominente rol krijgt. Hoe en wat? Dat lees je later, nu hier de tekst van het krantenbericht.
Met dank aan regioverslaggever Tom van den Berg voor het interview, dank aan Harrie Hutten (oud-bedrijfsleider bij Brugman), Bennie Kreuwel (oud ICT-medewerker) en Diego Semprun Nicolas (neef van Nicolas van Ronkenstein).

Hans Brugman junior zei: ‘Doe ermee wat je wil’

Oud-werknemers van Brugman Radiatoren slaan alarm als ze horen dat de oude fabriek in Tubbergen wellicht wordt gesloopt. Ze weten dat in de kantine een bijzonder en kostbaar kunstwerk hangt. Hoe kwam dat kunstwerk bij Brugman terecht? En hoe verloopt de reddingsactie?

Een jubileum om nooit te vergeten

Het 25-jarig bestaan van Brugman Radiatoren in 1988 wordt op grootse wijze gevierd. Kosten noch moeite worden gespaard – de zaken gaan immers goed in de jaren ’80. Het bedrijf trakteert alle 125 personeelsleden en hun partners op een lang weekend in het Kurhaus in Scheveningen. Brugman Radiatoren boekt kamers voor maar liefst 220 mensen.
Televisiepresentatrice Astrid Joosten praat de feestavond aan elkaar en ook beroemdheden treden op, onder wie zanger Lee Towers.
De werknemers dragen zelf ook bij aan het jubileumprogramma. Er wordt zelfs een revue opgevoerd. De repetities vinden plaats bij IT-medewerker Bennie Kreuwel in Geesteren. Hij bewaart het originele revueboekje nog altijd.

Groot cadeau voor de familie Brugman

Naast de revue wil het personeel een bijzonder cadeau aanbieden aan de familie Brugman. Alle medewerkers leggen geld in voor een gezamenlijk geschenk. Kreuwel en oud-bedrijfsleider Harrie Hutten benaderen daarvoor een gerenommeerd glazenier: Joep Nicolas van Ronkenstein, telg uit de beroemde glazeniersfamilie Nicolas, bekend van de glas-in-loodramen in de Pancratius Basiliek in Tubbergen.

Voor 5.000 gulden vervaardigt hij een uniek kunstwerk dat de band tussen Tubbergen en Brugman symboliseert. Ook het werk in de radiatorenfabriek en de liefde van de familie Brugman voor paardensport zijn erin verwerkt. Hans Brugman nam zelfs deel aan de Olympische Spelen van 1972 in München als lid van het militaryteam.

“Het glas-in-loodraam was te zwaar om de zaal in te dragen,” vertelt Hutten.
Het werk meet 1,20 bij 1,50 meter en wordt tijdens het jubileumweekend in het Kurhaus onthuld. De familie Brugman is zichtbaar ontroerd. “Hans Brugman senior stond bekend als iemand die nooit een traan liet, maar dit raakte hem echt,” vertelt Hutten.

Van kantine naar dreigende sloop

Het glas-in-loodraam krijgt een prominente plek in de kantine van de fabriek. “Hans Brugman junior was niet helemaal blij met zijn portret, maar uiteindelijk kreeg het raam tóch een plek,” aldus Kreuwel.
Nu de fabriek al jaren leegstaat en sloop dreigt, is het kunstwerk in gevaar. Het bijzondere raam – met herkenbare beelden zoals het logo van de gemeente Tubbergen, de fabriek en ruiters te paard – vertegenwoordigt inmiddels een aanzienlijke waarde.

“Zo blijft belangrijk cultureel erfgoed voor Tubbergen behouden,” zegt Hannie Droste, bestuurslid Glasrijk.

Glasrijk komt in actie

Hutten en Kreuwel trekken aan de bel bij Glasrijk Tubbergen. Door een bestuurswisseling komt er pas in 2024 beweging. “We hoorden van het glas-in-loodraam en zijn direct in actie gekomen,” vertelt Hannie Droste, bestuurslid van Glasrijk.
Na overleg met Hans Brugman wordt duidelijk dat hij afstand doet van het raam: “Doe ermee wat je wil,” zegt hij. Glasrijk krijgt het werk formeel in ontvangst. In oktober krijgt het een ereplaats tijdens de komende editie van Glasrijk.

Op dit moment wordt het kunstwerk gerestaureerd door Diego Semprun Nicolas, eveneens een telg uit de beroemde glazeniersfamilie Nicolas.
“Zo blijft belangrijk cultureel erfgoed voor Tubbergen behouden,” besluit Droste.

Brugmanraam door Joep Nicolas van Ronckenstein (1933-)

Van links naar rechts: Hannie Droste (bestuurslid Glasrijk), Bennie Kreuwel, Diego Semprum Nicolas en Harrie Hutten.

Digitale Exposanten Galerij

Als eerbetoon aan deze bijzondere band met generaties kunstenaars, is een digitale Glaskunst Exposanten Galerij in het leven geroepen. Daarin blikken we terug op tientallen edities van GLASRIJK en zetten we bijzondere kunstenaars in het zonnetje.

Binnenkort lees je hier meer over:

  • de geschiedenis van de familie Nicolas als toonaangevende glazeniers,
  • én markante kunstenaars die GLASRIJK in de afgelopen decennia kleur gaven.
Verhalen vol vakmanschap, familiegeschiedenis, artistieke visie en verwondering.