Werken glaskunstenaars ‘Bernadine de Neeveprijs’ in Tubbergen

In 2025 wordt voor de 10e maal de Bernardine de Neeveprijs uitgereikt. Een stimulans voor glaskunstenaars die de grens opzoeken tussen kunst, ambacht en design. In de Protestantse Kerk in Tubbergen zijn de werken van 29 geselecteerden van de totaal 60 inzendingen voor de 10e editie van de Bernardine de Neeveprijs te zien. Wellicht een interessante tentoonstelling om te zien wat glaskunstenaars vandaag de dag inspireert, wat hen beweegt om met glas te werken en waarom ze hebben ingezonden voor de Bernardine de Neeveprijs.

De Bernardine de Neeveprijs is in 1990 in het leven geroepen door de Vereniging van Vrienden van Modern Glas en is een eerbetoon aan de eerste hoofdconservator kunstnijverheid van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, mevrouw Bernardine de Neeve (1915-1996). Zij was vanaf de late jaren vijftig conservator kunstnijverheid van het genoemde museum en uit hoofde van die functie verantwoordelijk voor het verzamelbeleid. Al snel legde zij zich niet alleen toe op de traditionele antieke en historische gebruiksvoorwerpen, maar vanaf 1960 richtte zij haar aandacht vooral op de eigentijdse kunstnijverheid. In 1986 was De Neeve een van de grondleggers van de Vereniging van Vrienden van Modern Glas.

Tijdens de tentoonstelling in de Protestantse Kerk selecteert de jury maximaal drie genomineerden voor de definitieve keuze. De uiteindelijke prijs wordt in het voorjaar van 2025 voor de 10e keer uitgereikt aan een kunstenaar die een vernieuwende en verrassende kijk heeft op glas en dit op artistieke grondslag promoot, waarbij glas als beeldend materiaal een essentieel onderdeel vormt in het gehele oeuvre. De genomineerden presenteren zich met nieuw werk, aangevuld met oudere/bestaande werken, in het Nationaal Glasmuseum Leerdam. De winnaar van de Bernardine de Neeveprijs ontvangt, behalve eeuwige roem, 5.000 euro en aandacht in het blad Glas. Ook aan de ontwikkeling van de kunstenaar kan deelname aan de prijs bijdragen. Zo krijgen de drie genomineerden een werkbudget van 2.000 euro. De prijs bevordert het medium glas binnen de beeldende kunst- en designwereld en kan in de discussie over glas een belangrijke rol spelen. De prijs is voor de kunstenaars zelf een mogelijkheid om ideeën te testen die al een tijdje ontkiemen, of om een nieuwe lijn van conceptueel onderzoek verder uit te werken. Voor de kunstenaars is een prijs winnen toch een soort keurmerk en een erkenning van de waardering voor het werk van een kunstenaar. En voor de kunst als geheel is positieve aandacht goed.

De prijs brengt de kunstenaars ook bij elkaar en geeft de ruimte om dialogen aan te gaan en netwerken uit te breiden. Daarnaast biedt het de geselecteerden en genomineerden een validatie van hun werk, die zelfs de meest beroemde ontwerper waardeert.

Een meeslepende kakofonie

De titel van de expositie “Een meeslepende kakofonie” is gekozen, omdat de objecten van de inzenders willekeurig bij elkaar zijn geplaatst, hetgeen in dit stadium onvermijdelijk is. De tentoonstelling laat in ieder geval zien hoeveel verhalen er zijn te vertellen met het magische materiaal glas.

Zoals bij iedere kunstprijs, wordt ook de jury van de Bernardine de Neeveprijs straks weer voor een dilemma gesteld: hoe kunnen zij de ingezonden werken met elkaar vergelijken? Iedere kunstenaar heeft immers een andere praktijk en een andere verhouding tussen concept en vakmanschap. Belangrijke criteria voor de jury zijn in ieder geval diversiteit in uitingswijzen en technieken en het stimuleren van kunstenaars die nieuwe wegen willen inslaan. Ook bevindt de jury zich vaak in een spagaat: belonen we het idee of belonen we het vakmanschap? Ambachtelijkheid staat zowel in de kunsten als in de bredere samenleving weer hoog in het vaandel. Zeker in de glaswereld: bij geblazen glas hebben een aantal kunstenaars hun werk niet persoonlijk uitgevoerd, maar uitbesteed aan ambachtsmensen. Dat betekent echter niet dat kunst zonder goede concepten kan. Is het de hand van de meester die telt, de creatieve visie of de promotie?

Helaas werden dit keer ook niet alle inzendingen geselecteerd voor deelname aan de prijs, maar mijn advies voor degenen die niet geselecteerd zijn is, om het niet persoonlijk op te vatten, door te gaan met het maken van je eigen werk, blijven zoeken naar mogelijkheden, en als dat niet lukt, je eigen mogelijkheden creëren. Uiteindelijk kan er straks maar één winnaar zijn. Als architect en kunstenaar weet ik maar al te goed hoe lastig het is om je werk te laten beoordelen door een jury.

Hopelijk brengt de BdN-prijs en Glasrijk Tubbergen de kunstenaars bij elkaar en biedt de tentoonstelling de ruimte om de dialoog aan te gaan en netwerken uit te breiden. Want die dialoog is hard nodig en het gesprek voeren over het verhogen van de kwaliteit van de glaskunst is zinnig en belangrijk.

De geselecteerden

De eerste 13 inzenders, die voor een hernieuwde oproep hun werk hadden ingestuurd, is toegezegd dat hun werk zal worden geëxposeerd in Tubbergen. Dit zijn: Paulien Verzijden, Florian van Dalen, Anna Gray, Jeanine Verloop, Marisa-Doppen, Eileen Meulenberg, Selma Hamstra, Anne Buscher, Patricia Overdam, Noa Agasi, Arthur van Buuren, Rinke Joosten en Linda van Huffelen. Uit de overige 45 inzenders heeft de jury de volgende 16 kunstenaars geselecteerd: Martijn Gigengack, Tanja van Harten, Noortje Haegens, Krista Israel, Karola Disschering, Emmy van der Grift, Kira Frosse, Rob van Piekarts, Marlijn van Zadelhof, Ellen Urselmans, Luna Cordaro, Sylvia Schonart, Elleke van Gorsel, Tanja T, Esther Distelbrink en Vita Buivid.

Han de Kluijver, voorzitter Bernardine de Neeveprijs

De jury

De inzendingen zijn en worden beoordeeld, onder voorzitterschap van Han de Kluijver (architect, glaskunstenaar), door een jury die verder bestaat uit:

Titia Felderhof

Myriam Knol

Barbara Nanning

De secretaris van de jury is Piet Augustijn (eindredacteur Glas).

Lees ook

STEUN GLASRIJK