Waar verwondering begint

Kinderen en glaskunst. Op het eerste gezicht misschien geen voor de hand liggende combinatie. Maar wie ooit een groep basisschoolleerlingen met geconcentreerde blik stukjes glas zag rangschikken, graferen of beschilderen – weet dat de magie van glas werkt!

GLASRIJK Tubbergen beschouwt educatie al sinds jaar en dag als een wezenlijk onderdeel van haar missie: verwondering delen, ook met de jongste generatie. We hebben met trots tientallen basisschoolklassen en middelbare scholieren ontvangen, begeleid en geïnspireerd. Jongeren maakten kennis met verschillende technieken, leerden kunstenaars persoonlijk kennen, én ontdekten dat glaskunst iets is wat je kunt voelen, maken en begrijpen.

Samen leren, dichtbij huis
Dankzij samenwerkingen met lokale scholen zoals het Canisius, met kunstenaars en met betrokken vrijwilligers, konden we in het verleden prachtige programma’s neerzetten. Van tiffanytechniek tot glas beschilderen, van bosopdrachten tot glasblaasdemonstraties – de kinderen waren een ochtend lang ondergedompeld in de wereld van glaskunst.

Bas Beckers
Priijswinnaars 2024

GLASRIJK Educatieve programma 2025: iets anders

Maar niet minder betekenisvol!
Ook in 2025 willen we kinderen uit de gemeente Tubbergen weer een onvergetelijke ervaring bieden. Dat doen wij in 2025 met een bijzonder programma. Dit jaar nemen 148 leerlingen deel. Op deze pagina houden wij je op de hoogte.

Wil je helpen als vrijwilligers op donderdag 2 en vrijdag 3 oktober van 9-13 uur, locatie Kringloop De Beurs?
Laat het ons weten via info@glasrijk.nl

Educatie en GLASRIJK 2025 – leren, beleven en vormgeven met glas (16.1.0)

Educatie is essentieel voor menselijke ontwikkeling en omvat meer dan alleen onderwijs; het betreft ook opvoeding en vorming.
Het bestuur van GLASRIJK omarmt daarom, voor haar 29e editie, het educatieve programma gericht op de basisscholen van de gemeente Tubbergen.

Naast algemene educatie zijn er specialisaties zoals cultuureducatie en media-educatie, die mensen leren omgaan met kunst, cultuur en moderne media. Opvoeding en het leren van de directe omgeving staan hierbij centraal: kinderen ervaren materialen, gebeurtenissen en sociale processen, wat bijdraagt aan hun normen- en waardenbesef.

Tegenwoordig is duurzaamheid een belangrijk aspect van educatie: kinderen leren verantwoord omgaan met grondstoffen en het belang van hergebruik.
In het educatieve programma van GLASRIJK wordt daarom dit jaar restglas ingezet.
GLASRIJK Tubbergen richt zich specifiek op de jeugd en organiseert in 2025 opnieuw een creatief programma rond glaskunst voor 150+ leerlingen uit groepen 7 en 8 van basisscholen in de gemeente Tubbergen.

Gedurende een dagdeel maken zij kennis met diverse vormen van glaskunst.
Ze graveren zelfstandig een glasdia onder begeleiding van professionele kunstenaars uit het Glas Engraving Netwerk (GEN), werken samen aan groepsprojecten rond het thema Afrikaanse Big Five, doen een vrije opdracht en een heus proefje met natuur & glas wordt gedaan. Dit alles bij Kringloop De Beurs in Tubbergen

De activiteiten zijn praktisch, tastbaar en inspirerend: kinderen leren niet alleen over glas en hergebruik, maar ervaren ook samenwerking en expressie.
De afsluiting vindt plaats in de GLASRIJK-tent op het Centrumplein, waar glaskunstenaar Mark Locock (Hot Marks Glasblazerij) laat zien hoe oud glas nieuw leven krijgt.

Let op: in de Aula van het Canisius Scholengemeenschap, locatienummer 18.1.0, zijn er door leerlingen gemaakte kunstwerken te bewonderen.

 Zo verbindt Glasrijk Tubbergen onderwijs, creativiteit en duurzaamheid in een unieke leerervaring!

Zie GLASRIJK-plattegrond: Educatieve programma Kringloop De Beurs: 16.1.0 (donderdag en vrijdag tot 14.00uur)

Jong talent en vakmanschap: drie opleidingen in glas

Glaskunst is niet alleen erfgoed, maar ook volop in ontwikkeling. Tijdens GLASRIJK 2025 presenteren drie toonaangevende opleidingen hun spectaculair werk:

  • Instituut voor Kunst en Ambacht (Mechelen BE) IKA
  • Vrije Academie Nunspeet (NL) en het
  • Nationaal Centrum Erfgoedopleidingen (NCE, Amersfoort).

Poëzie in glas – IKA Mechelen

Op het gazon voor de Eeshof en in het Koetshuis toont de IKA een selectie van recente afgestudeerden. Een bijzonder voorbeeld is het werk van Vicky van der Plas, dat het best omschreven kan worden als poëtisch glas. Haar object As she sleeps is omlijst met blaadjes uit een poëzieboekje van haar moeder – een subtiele combinatie van herinnering en materiaal.

Samenwerken – Vrije Academie Nunspeet

Onder leiding van docent Tanja van Harten creëerden studenten van de glasafdeling een indrukwekkend groepswerk, Stof tot nadenken. Het verbeeldt hoe samenwerking en kennisdeling leiden tot iets dat groter is dan het individu.

Erfgoed en restauratie – NCE Amersfoort

Wie meer wil weten over glas in monumenten en erfgoedrestauratie kan terecht bij Hermine van der Does, coördinator van de NCE. Op zaterdag en zondag is zij aanwezig in het gemeentehuis bij de stand van de Vereniging van Vrienden van Modern Glas.

Kortom: deze opleidingen laten zien dat glaskunst springlevend is – met nieuwe makers die het ambacht en de verbeelding naar de toekomst tillen.

Restauratie Glazenier & Glasrijk – Vakmanschap in beeld!

Glas is een vak apart – en tijdens GLASRIJK Tubbergen (2 t/m 5 oktober 2025) laten we dat graag zien! Daarom zijn we extra trots dat het Nationaal Centrum Erfgoedopleidingen (NCE) dit jaar aanwezig is om de opleiding Restauratie Glazenier onder de aandacht te brengen.

In deze tweejarige opleiding leer je alles over schadeherkenning, restauratietechnieken, retoucheren en bouwgeschiedenis – helemaal volgens de officiële uitvoeringsrichtlijn Glas-in-lood-panelen (URL 4002) van Stichting ERM. Theorie, praktijk en excursies wisselen elkaar af, en je sluit af met een erkend branchediploma.

“Glas-in-lood is bijna levende kunst”

Student Larissa Doorn weet als geen ander hoe bijzonder dit vak is. Zij maakte de overstap van de modewereld naar glas en vond haar passie in restauratie.

“Het spel van kleur en licht is eindeloos. Glas-in-lood leeft mee met de dag. Het is bijna levende kunst: je komt een ruimte binnen en het roept direct een gevoel op,” vertelt Larissa.

Na een intensief leertraject bij een lokale glazenier koos ze bewust voor de gedegen opleiding van het NCE. “Ambacht leer je door vlieguren te maken, maar ook door de theorie erachter te begrijpen. Van bouw- en kunstgeschiedenis tot restauratietechniek: het opent echt een nieuwe wereld.”

Behoud van erfgoed
Larissa ziet het restauratievak als een bijdrage aan het bewaren van ons cultureel erfgoed. “Monumenten en glas-in-lood uit de jaren ’20 en ’30 – zoals bij de Amsterdamse School – moeten goed bewaard blijven. Daar wil ik een rol in spelen.

Ontmoet de opleiding bij GLASRIJK
Ben jij ook nieuwsgierig naar het vak restauratieglazenier of wil je weten hoe je zelf met glas aan de slag kunt? Tijdens GLASRIJK staat opleidingscoördinator Hermine van der Does klaar in het gemeentehuis op het Centrumplein ALLEEN op de zaterdag en de zondag om vragen te beantwoorden en meer te vertellen over deze bijzondere opleiding.

 

NCE Glasatelier Domstad